Emma: Busser, tango og lækker mad!

September 01, 2016 12:29

15. august

Busser

I dette øjeblik sidder jeg i en bus på vej til min by i Argentina, Goya.

I Argentina findes der ikke tog så man bliver nød til at rejse med fly eller bus. Når man i Danmark sidder og tænker på at skulle rejse med bus lyder det ikke fedt at skulle 10 timer med bus, men det er ikke så slemt som det lyder. Da busser er deres eneste rejsemulighed er de meget luksuriøse og behagelig med lædersæder og betjening.

Ankomstlejr

Da vi ankom i Buenos Aires skulle vi først igennem pas kontrol. Det tog en time fordi de ikke var sikre på min adresse. Endelig kom vi igennem og mødtes med de andre. De havde åbentbart ventet meget længe på os, både fordi vores fly fra København var forsinket og fordi vi ikke kunne komme igennem paskontrol. Vi skulle med bus fra Buenos Aires lufthavn til det sted vi skulle være for vores camp.

Jeg fik mit første kulturchok da vi var på vej ind ad indkørsel til stedet.

Porten var meget smal og der var en beton væg/tag som buschaufføren ikke kunne komme forbi. Han kørte alligevel og det endte i at et vindue i bussen eksploderede pga. trykket og gik i stykker.

Den første dag på campen lavede vi ikke meget. Vi spillede kort og snakkede med de andre udvekslingsstudenter. Vi havde jetlag så vi var alle trætte.

Anden dag gik forberedelsen i gang. Vi blev delt ud i en masse grupper og skulle snakke om kultur og forståelsen. Vi blev forberedt rigtig godt og fik svaret alle vores spørgsmål. Derefter blev vi delt ud i vores "mama Bear " gruppe, som er en frivillig der er mama Bear og skal forberede sine baby Bears på at komme ud i den store verden selv. Ind i mellem sessionerne lavede vi små lege og spil der fik os til at være energiske.

Midt på dagen havde de frivillige en overraskelse til os. De havde inviteret to professionelle tangodansere til at komme og danse for os. Det var mega fedt at se hvad argentinsk tango egentligt er.

Om aftenen skulle vi lave præsentationer om vores eget land, der ville beskrive noget af kulturen. Os danskere valgte at lave DN traditionel dansk fødselsdag med lagkage og fødselsdagssang. Da alle landene havde præsenteret var klokken 23 og vi skulle alle ned i kælderen. Nu ville argentinerne vise os hvordan de fester og danser. Det var så fedt at se hvor meget rytme de har og hvor gode de er til at have det skide skægt. Det var mega fedt fordi alle bare var med på den og alle dansede.
Om søndagen skulle vi have flere sessioner om kultur og forberedelse. Vi skulle også have en "Girl talk" alle pigerne på campen med de kvindelige frivillige. Mange af dem der skulle med bus ud til deres værtsfamilier tog afsted fra stedet kl 17.

Maden i Argentina er fuldstændig det modsatte af Danmark.

Til morgenmad i Argentina spiser man Hvidt flute med Dulce de leche, som er argentinernes nutella. Dulce de leche er karamel creme. Man spiser det med alt hernede. Man spiser ikke særligt meget salat i Argentina, og hvis man gør smager det af eddike. Masser af kød, kartofler og ris. De spiser rigtig mange søde ting i Argentina såsom "alfajores" som er chokoladeovertrukket kiks med Dulce de leche inden i.

Mate

I Argentina drikker man masser af te, men ikke hvilken som helst te. "Mate" er en argentinsk te som man drikker af et specielt krus med et filter sugerør fordi teen ikke er i tepose. Alle argentinere drikker mate og man deler med alle. Kruset går på rundtur indtil der ikke er mere varmt vand i og så fylder ejeren af kruset det op igen.

Det er det meste de sidste par dage har budt på af kulturelle oplevelser og overraskelser.